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マツダ「新型アクセラ」:【ディーゼル】の燃費は【25.6km/L】!あれ?アテンザとあまり・・・

マツダ「新型アクセラ」の最新情報です。
欧州マツダから、ディーゼルモデルのスペックが発表されました!
新型アクセラHV
注目の燃費は欧州複合モードで25km/L超。アテンザの23.8km/Lとあまり変わりません・・・
やはり、ディーゼルはパワー重視の設定のようで、、、
燃費への期待は、30km/Lと予想されるハイブリッドでしょうか?
詳細は以下から。

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レスポンスから

マツダ アクセラ 新型に4ドアセダン、欧州仕様の詳細発表…ディーゼルは24.4km/リットル

新型アクセラHV

マツダの欧州法人、マツダモーターヨーロッパは7月12日、新型『マツダ3』(日本名:新型『アクセラ』)の4ドアセダンの概要を明らかにした。

新型アクセラに関しては6月26日、米国ニューヨークで5ドアハッチバックを初公開。これに続いて、今度は4ドアセダンが公式発表されている。

4ドアセダンも5ドアハッチバック同様、魂動デザインを採用した躍動感のあるフォルムが特徴。短いトランクリッドも、スポーティな雰囲気を生み出す効果を発揮する。また、空気抵抗を示すCd値は0.258。これは、新型の5ドアハッチバックの0.275を凌ぐ数値。

ボディサイズは、全長4580×全幅1795×全高1450mm、ホイールベース2700mm。5ドアハッチバックに対しては、全長が120mm長い以外は共通サイズ。現行アクセラのセダン(全長4580×全幅1755×全高1465mm、ホイールベース2640mm)と比較すると、新型は、全長は変わっていないが、40mmワイドで、15mm背が低い。ホイールベースは60mm伸びた。

新型アクセラの4ドアセダンは、5ドアハッチバックと同じく、SKYACTIVテクノロジーを全面採用。欧州市場で主力となりそうなディーゼルは、排気量2191ccの直列4気筒直噴ターボ。
最大出力は150ps/4500rpm、最大トルクは38.7kgm/1800rpmを発生する。
6速MTの場合、欧州複合モード燃費は24.4km/リットル、CO2排出量は107g/kmと、優れた環境性能を実現している。

欧州マツダの発表内容も。
The 100ps SKYACTIV-G 1.5-litre petrol engine is a brand new, highly efficient and exceptionally frugal petrol engine, delivering up to 56.4mpg (combined cycle) paired with the six-speed SKYACTIV-MT manual gearbox. CO2 emissions are from 118g/km. 
The SKYACTIV-G 2.0-litre petrol engine is available in standard (120ps) and high power (165ps) versions. The standard power SKYACTIV-G 2.0-litre is the most economical option combining first-rate fuel efficiency and CO2 emissions – 55.3mpg and 119g/km (manual) and 50.4mpg and 129g/km (automatic). 

Fuel consumption (48.7mpg) and CO2 emissions (135g/km) for the high power engine are very respectable for such performance – and 14 percent better than its 2.0-litre MZR DISI i-stop hatchback predecessor, despite generating 10 percent more horsepower and torque. 

The 150ps SKYACTIV-D clean diesel delivers an unprecedented combination of excellent fuel economy and responsive dynamics, while significantly reducing nitrogen oxide (NOX) and soot emissions. High performance, with 380Nm of torque at 1,800rpm, is combined with fuel economy and CO2 emissions for the fastback of 72.4mpg and 104g/km (manual), and 58.8mpg and 127g/km (hatchback automatic).
あれ、レスポンスの記事と数字がちょっと違いますね・・・モデルの違い?
CO2排出量は107g/km(レスポンス)、104g/km(UKマツダ)・・・
UKマツダの数字を信用して、ディーゼルモデルの燃費(MT)は、
・72.4 mpg UK (3.9 liters / 100 km) =25.63km/L

ちなみに、UK MAZDAのアテンザ(MAZDA6:MT)は、
・67.3mpg UK (4.2)=23.82km/L
ちなみに、アテンザの国内での燃費は以下の記事でご紹介したように、ディーゼル国内モデル(セダンMT)のJC08燃費は、22.4km/Lですから、

単純計算すると、新型アクセラディーゼル国内モデルでの燃費は、
25.63*22.4/23.82=24.10km/L
うーん、車格の違いの割には、アテンザとほとんど変わりませんね・・・

加えて、ハッチバックのATモデルって、かなり燃費が落ちますね・・・
欧州複合燃費だから?58.8mpg(uk)ですから、20.8km/Lくらい。

やはり、燃費はハイブリッドに期待でしょうか?
あと、来年出てくるはずの小型ディーゼル!

一応、UKマツダ発表の原文も以下に。

Fastback models to join all-new Mazda3 line-up for UK

All-new Mazda3 Fastback is 120mm longer than hatchback with low-drag Cd 0.258
Boot capacity increased by 69-litres with ability to carry three 67cm suitcases
Fuel economy up to 72.4mpg, CO2 emissions as low as 104g/km (saloon)
When the all-new Mazda3 goes on sale in the UK later this year, the model line-up will once again include two bodystyles – hatchback and fastback (saloon body-style). Like its new generation forerunners (Mazda CX-5 compact SUV and all-new Mazda6), Mazda’s all-time global bestseller now gets the full range of lightweight SKYACTIV technology, which has been optimised, together with the latest adaptation of the company’s KODO Soul of Motion design language, to best suit the smaller C-segment model’s size and agility.

Mazda has created a truly passionate expression of dynamic motion and like previous KODO models, the all-new Mazda3 features a firm stance enhanced by the compact looking, cab-rearwards design. Lower and wider than the current model, the car’s raked profile, rising dramatically towards the rear and bolstered by the boldly flared fenders and large sporty alloy wheels at each corner, conveys agility and strength.

The new Mazda3 hatchback and saloon share the enlarged 2,700mm wheelbase – the longest in the C-segment and 60mm longer than the current Mazda3’s – which allowed designers to shorten the front and rear overhangs for a more powerful KODO-inspired stance, in the process creating more space for the engine and improving crash safety, too.

Both bodystyles are 40mm wider and 15mm lower than the current model, while the saloon features a different roof, rear window, rear wings and boot lid in a design which extends the overall length by 120mm to 4,580mm – compared to 4,460mm for the hatchback. For improved practicality, both models have rear seat backrests which fold almost flat and the saloon’s boot opening width is increased by 100mm to 1,102mm so it can now accommodate three 67cm suitcases and has a total capacity of 419-litres.

All-new Mazda3 is a very ‘clean’ design aerodynamically, boasting among the best aerodynamics on the market, with fuel economy and stability enhancing Cd values of 0.258 (saloon) and 0.275 (hatchback). Despite performance-enhancing changes that normally add weight – such as bigger brakes and bigger wheels – all-new Mazda3 is lighter than the current model, with curb weights starting from 1,196kg (fastback) and 1,200kg (hatchback), making it one of the lightest C-segment cars.

The combination of low drag, low weight and super-efficient SKYACTIV engines and transmissions enables the new Mazda3 to deliver some remarkable fuel economy and emissions figures.

Buyers will be offered a choice of three naturally-aspirated high compression petrol powerplants and one turbocharged diesel – all fitted with i-stop, Mazda’s idle-stop system, as standard. The high power SKYACTIV-G will also be available in the hatchback with the company’s i-ELOOP brake energy regeneration system.

The 100ps SKYACTIV-G 1.5-litre petrol engine is a brand new, highly efficient and exceptionally frugal petrol engine, delivering up to 56.4mpg (combined cycle) paired with the six-speed SKYACTIV-MT manual gearbox. CO2 emissions are from 118g/km.

The SKYACTIV-G 2.0-litre petrol engine is available in standard (120ps) and high power (165ps) versions. The standard power SKYACTIV-G 2.0-litre is the most economical option combining first-rate fuel efficiency and CO2 emissions – 55.3mpg and 119g/km (manual) and 50.4mpg and 129g/km (automatic).

Fuel consumption (48.7mpg) and CO2 emissions (135g/km) for the high power engine are very respectable for such performance – and 14 percent better than its 2.0-litre MZR DISI i-stop hatchback predecessor, despite generating 10 percent more horsepower and torque.

The 150ps SKYACTIV-D clean diesel delivers an unprecedented combination of excellent fuel economy and responsive dynamics, while significantly reducing nitrogen oxide (NOX) and soot emissions. High performance, with 380Nm of torque at 1,800rpm, is combined with fuel economy and CO2 emissions for the fastback of 72.4mpg and 104g/km (manual), and 58.8mpg and 127g/km (hatchback automatic).

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Comment

No.548 / ば [#-] No Title

これで、あまり変わらないと評価してはかわいそうな気が…何せ1キロ伸ばすことの厳しさが…

2013-07/17 23:12 (Wed)

No.549 / [#-] No Title

あれだけ走るディーゼルでその燃費なら、ガソリン比リッター20円安いのも考慮して、十分過ぎる燃費だと思います。
ハイブリッドの価格上乗せ分プラス、軽油よりリッター20円高いガソリン分を考えると、トヨタのハイブリッドなんかいらんと思うのだが。

2013-07/18 01:07 (Thu)

No.550 / 名無しさん@ニュース2ch [#-] No Title

ディーゼルの上乗せ価格を考えると燃費で取り戻すのは無理ですよ
普通のガソリンモデルを買うのが一番燃費がいいです
ただマツダの2.2Dはトルクがあります
トルクが凄いのに燃費がそれほど悪化しないで楽しめるってのが魅力ですね
逆に小型ディーゼルはトルクが普通なのに燃費でも価格分
取り戻せないという欠点があります
小排気量エンジンならハイブリットがベストでしょうね

2013-07/18 18:47 (Thu)

No.551 / [#-] No Title

街乗りしかしないような都会の人にはハイブリッドでいいのかも?
メカニズムの耐久性、メンテナンス性とか考えてトータルだとやはりディーゼルでしょうね。

2013-07/18 18:55 (Thu)

No.607 / あ [#yWLg4BnU] No Title

燃料コストは安いに越したことはないが、燃費オンリーで街中に溢れかえってるクソつまらん車と、ブットいトルクでワクワクさせるデザインの車とどっちが欲しいかって考えたらマツダを選ぶわな。
仮に頭でそれがわかってても、一歩足を踏み入れる勇気がない奴はそれでもプリウスを買ってしまって後で後悔するんだろうな。

2013-08/13 22:38 (Tue) 編集

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